Shirazart.blog.ir 

*روانشناسان ، " آزمون درخت " را به مثابه ی روشی که حیات ناخود آگاهی آدمی و تعادل و مرحله رشد وی را باز می تاباند ، به کار می برند .

تنه ی درخت ، نمودار " من" ( نفس) و " قدرت من" است .برگهای درخت ، نمودار حیات عاطفی و مناسبات با دیگران اند ‌.

درخت بی برگ ، علامت بیمارگون " باز داری " و افسردگی است و برگهای بهاری درخت ، نشانه ی آمادگی برای برقراری پیوندها ی عاطفی .میوه هایی چون سیب و آلبالو به عنوان مثال ، نشانگر احساس ناکامی و خواهشهای عاطفی اند .و ریشه های درخت ، مبین نا خودآگاهی و ضبط کمابیش موافق آنند .

این آزمون را می توان به جای آزمونهای فرافکنی دیگر چون آزمون " T.A.T" و آزمون " روز شاخ (  Rorshach)" یا به عنوان مکمل آنها ، به کار برد .

یونگ در کتاب ریشه های خود آگاهی سی و دو تصویر درخت را که بیمارانش ترسیم کرده اند و در حکم ثبت تجارب باطنی آنان در عالم نفسانیات به یاری تخیل است ، آورده است .تنوع این تصاویر ، نمودار وجوه مختلف رمز درخت است .مثلاً بیماری درختی نورانی به شکل شمعدانی هفت شاخه و درخت نوئل ، تصویر می کند و بنا به توضیح یونگ ، زندگانی سرّی و پنهان خویش را که به خود ، آگاهی روشنی می بخشد ، به صورتی رمزی نمایش می دهد .بیماری دیگر ، درختی که همزمان و به نحوی متقارن ، در آب و هوا می روید ترسیم می کند و این نقش ، به عینه تصویری است که از گیاهان روئیده ، در کرانه ی دریاچه و بر‌که و تالاب ، بر سطح آب می افتد ، و یاد آور بید مجنون که تصویرش بر آب ، ما را به اعماق آب می برد .چنین نقشی ، نمودار پیوند اضداد است و جمع اضداد ، عنصر اصلی فرآیند تفرد ( lndividuation) 

 در ب خی تصاویر ، سیمای آدمی و غالباً سیمای زنی ، جایگزین تنه ی درخت شده و این تاییدی است بر ساحت نه و مادرانه این صورت مثالی .

گاه بیمار ، مشکلات روانی خود را با ترسیم درختی که قادر به قد کشیدن نیست و می افتد ، چونکه زمین آنرا به خود می کشد ( تصویر پایین ) بروز می دهد و بدینگونه اختلالاتی را که عارض شخصیت و منش وی شده ، به گونه ای که دیگر نمی تواند در محیط پیرامونش ببالد ، آشکار می سازد .

این تصاویر ثابت می کند که آدمی با شور و  وحدت وافی ، رشد و هستی خویش را با رشد و هستی رستنی ها ، یکی و یگانه می پندارد .

بر گرفته از کتاب " بته جقه چیست " اثر : طاهره عطروش 


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها